Vanaf 13 april 2015 hoef je in Purmerend bij vermissing van een rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs geen aangifte meer te doen bij de politie. Je moet het verlies moet wel zo snel mogelijk melden bij de afdeling Burgerzaken van het stadhuis. Daar kan ook direct een nieuw document aangevraagd worden.
Het is vervelend genoeg om een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kwijt te raken. Om de zaken daarna zo makkelijk mogelijk te laten verlopen is het in Purmerend voortaan voldoende om de vermissing direct te melden bij Burgerzaken. Alleen als er vermoeden is van misbruik, wordt de politie ingeschakeld.
Bij vermissing van een Nederlands reisdocument in het buitenland moet wel aangifte worden gedaan bij de plaatselijke politie. Die aangifte is nodig om bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan te vragen voor de terugreis.
Bij verlies in het weekend en buiten de openingstijden van Burgerzaken moet de vermissing wel bij de politie worden gemeld. Het is namelijk van belang dat het nummer van het vermiste document zo snel mogelijk in de politieregisters komt.